Italiaanse droom
‘Follow your dreams’. De voorkant van een lieve kaart van mijn bestie uit mijn tienerjaren Mandy. Met de emigratie naar Italië maak ik onze Italiaanse droom waar. Maar een droom die ook met opofferingen gepaard gaat. Het credo van mijn opvoeding was: ‘Als je iets wil bereiken, moet je het zelf doen. Het wordt je niet aangedragen.’ Deze instelling heeft er toe geleid dat ik altijd heb gedaan wat ik zelf wilde. Met een wellicht wat opmerkelijk carrièrepad tot gevolg.
Opoffering voor de Italiaanse droom
Wat zijn die opofferingen voor de Italiaanse droom? De grootste is zonder meer dat Rolf en ik (Xandra Derks) nu gescheiden leven. Aan de andere kant van Europa (gelukkig, niet de wereld) werkt hij zich drie keer in de rondte. Een bewuste keuze, maar de consequentie voelen we. Ook is de vanzelfsprekendheid weg. De vanzelfsprekendheid van het hoger draaien van de CV, het tegelijkertijd aanzetten van alle apparaten die je maar wenst, tv kijken of op je fiets jumpen naar de bakker. Een automatische incasso? Gisteren moest ik naar de Tabacchi voor het betalen van de wegenbelasting. Voor volgend jaar onthouden dat het rond deze tijd wederom moet. Van een luxe leven ben ik nu decennia terug in de tijd gestapt. Gelukkig is het meeste tijdelijk. Een nieuw land betekent nieuwe leefgewoonten en ontdekken hoe alles hier werkt. Het huis wordt straks gemoderniseerd en Rolf komt uiteindelijk ook naar Italië. Het wordt vanzelf weer vanzelfsprekend.
Vrienden voor het leven
Daarentegen krijg ik veel moois voor deze Italiaanse droom terug. Nieuwe vrienden, mensen die ik tot voor kort amper of niet kende, die zich daadwerkelijk bekommeren om mijn welzijn. De tijd die even geen rol speelt. De zon die op mijn bol schijnt in januari. De natuur die mij omringt. De Italiaanse mentaliteit waarbij alles misschien langer duurt, maar waarbij stress geen gewoonte is. Een toekomstbeeld dat veelbelovend is. Bovendien alle belletjes, appjes, kaarten en cadeautjes van vrienden, verloren vrienden en zelfs mensen die me enkel kennen via de socials. Het maakt het allemaal waard.
Schaap met een verhaal
Zo lag er deze week een klein gouden pakketje in de brievenbus. Een sleutelhanger met daaraan een schaap. Gekregen van oud-studiegenoot Carola van Laerhoven van La Ming Marketing uit wolstad Tilburg. Een schaap met een verhaal. De sleutelhanger staat symbool voor het schaap met vijf poten en ondersteunt bovendien een maatschappelijk initiatief. Maar het schrijft voor mij ook een verhaal. Het hangt namelijk aan de sleutel van de voordeur van mijn nieuwe bestaan. En daar hebben we eveneens het raakvlak tussen ons beide. Verhalenvertellers met een missie. Ieder op haar eigen wijze maar altijd met impact.